Kata JIWA

Sunday, November 18, 2012

Hukum Menipu Dalam Nilai Wang Hantaran

Mereka Bertanya :

Sebelum ini saya pernah dipinang oleh sepupu. Maka kedua orang tua menetapkan wang hantaran dalam jumlah yang tertentu; akhirnya sepupu saya mengundur diri.. Kini saya telah bertunang dengan orang lain dan ibu-bapa saya menetapkan wang hantaran dengan nilai yang sama buat tunang. Masalahnya sekarang kedua ibu-bapa saya tidak ingin mengurangkan jumlah itu sekalipun sedar tunang saya tidak mampu menyediakan wang hantaran sebanyak itu dengan alasan ingin menjaga hubungan kekeluargaan; dek tak mahu dikata keluarga sendiri letak mahal, orang luar letak murah..."

To'Wan Menjawab :

Seeloknya perkara ini hendaklah dibawa berbincang antara kedua pihak. Tanyakan jumlah sebenar yang mampu disediakan oleh tunang. Jika jumlah itu sesuai dengan kemampuannya dan tunang itu seorang yang baik dan yakin mampu menjaga anda, maka bolehlah kedua ibu-bapa anda meminta dia membayar mengikut kemampuannya itu dengan ditambah wang lain bagi mencukupkan jumlah sebenar melalui beberapa cara antaranya : Wang itu milik anda sendiri selaku pengantin perempuan, wang ibu-bapa anda sendiri mahupun orang lain.

Jadi bila selesai urusan perkahwinan, keluarga anda akan hanya mengambil wang hantaran dengan jumlah sebenar yang disediakan oleh tunang, dan baki yang ditambah dipulangkan kembali kepada pemiliknya. Walau mengikut hukum, cara ini dikira berdosa kerana termasuk dalam menipu, tapi dalam masa yang sama dapat menutup mudhorat yang lebih besar iaitu perselisihan antara keluarga anda dan keluarga sepupu. Dari segi hukum perkahwinan pula, perkahwinan tetap dikira sah kerana yang yang wajib itu ialah mahar (maskahwin) bukannya wang hantaran.

Sabda Rasulullah S.A.W: “Sebaik-baik wanita ialah yang mudah dalam mahar,” (HR At-Tabrani).

Dalam hadis yang lain bahawa Abu Salamah bin Abdurrahman R.A berkata, “Aku bertanya kepada Aisyah; isteri Nabi S.A.W, “Berapakah nilai mahar yang diberikan Rasulullah?

Aisyah menjawab, “Mahar  yang baginda diberikan untuk isteri-isterinya sebanyak 12 'uqiyah dan nasya. Aisyah berkata, Apakah engkau tahu apakah nasya itu?

Aku berkata, “Tidak?

Kata Aisyah, “Nasya adalah ½ 'uqiyah. Maka nilainya sekitar 500 dirham. Demikianlah mahar Rasulullah  untuk isteri-isterinya," (HR Muslim).

Mengikut pengiraan semasa, 1 dirham wang perak kini berharga antara RM25-RM30. Maka mahar perkahwinan Nabi S.A.W dengan isterinya ketika itu ialah di antara RM12500 ke RM15000 kecuali isteri baginda iaitu Habibah Binti Ramlah yang mana disebut dalam riwayat bahawa baginda telah memberikan mahar sebanyak 500 dinar emas.

Maka apabila dihubungkan kedua-dua hadis di atas menurut pendapat sebahagian ulama' : mudah di dalam hadis pertama bukan bermaksud murah, tapi mudah ialah lelaki mampu menyediakan mahar sesuai dengan kemampuannya.

Pesanan penulis, jangan dek kerana nilai wang hantaran berlaku perkara yang tidak sepatutnya berlaku. Seperti yang pernah terjadi,

"Seorang lelaki telah berhutang dengan lintah darah atau along dek desakan keluarga pengantin perempuan yang mahu dipercepatkan pernikahan sedangkan nilai hantaran yang diletak pula terlalu tinggi. Akhirnya beberapa minggu selepas berkahwin, bukan sahaja keluarga lelaki yang dicari oleh lindah darat, malah keluarga perempuan turut menjadi mangsa.."  

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...