Kata JIWA

Tuesday, September 11, 2012

Rahsia Pergerakan Dalam Solat [Bahagian 4]

Rukuk

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Saidina Ali Karamallu Wajhah menceritakan bagaimana perlunya belakang lurus ketika rukuk. Seandainya segelas air diletakkan di atasnya, air itu tidak akan tumpah sedikit pun. 


Pergerakan untuk rukuk serta perbuatan rukuk itu sendiri sebenarnya memberikan banyak manfaat kepada tubuh dari sudut kesihatan. Antaranya :

1. Dengan menekan kedua-dua tangan ke tempurung lutut dapat membantu aliran darah ke kawasan ini. Ini kerana dalam pergerakan biasa, darah tidak akan berkumpul serta mengalir pada kawasan tempurung lutut.

2. Kedudukan tulang belakang yang lurus ketika rukuk pula dapat menguatkan otot tulang belakang serta otot kedua betis dan paha. Dan inilah kaedah yang sering digunakan oleh pakar perubatan bagi mengubati pengakit tulang belakang serta ganggunan saraf pada bahagian belakang badan.

3. Dalam pergerakan rukuk, otot akan semakin menegang dan memanjang. Ini sebenarnya dapat memberikan kelenturan kepada tubuh yang merupakan satu unsur bagi meberikan kesegaran kepada tubuh.

4. Adapun dua kaki yang sedikit bengkok ke belakang dan badan yang membongkok ke depan dan lurus dapat mengurangkan tulang pinggul yang senget pada bahagian tulang belakang, sekaligus menjaga agar belakang tetap lurus.

5. Manusia umumnya akan membongkok ke depan bila semakin meningkat usianya. Hal ini merupakan perkara biasa kerana manusia umumnya melihat ke arah hadapan dan juga arah bawah. Jadi dengan melakukan pergerakan turun dan naik dari rukuk, berupaya untuk mengatasi masalah bongkok.

Wallahua'lam.

Rujukan : Rukun Islam Secara Logik / Imam Musbikin


1 comment:

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...