Kata JIWA

Monday, June 11, 2012

Rahsia Pergerakan Dalam Solat (Bahagian 3)

Meletakkan Tangan Di Dada Ketika Solat

Meletakkan tangan di dada merupakan pergerakan kedua setelah takbir. Banyak hadis-hadis yang diriwayatkan menyebutkan bahawa Baginda Nabi S.A.W meletakkan tangan kanan di atas tangan kirinya dan tempat letaknya pula adalah pada dada; antara tulang rusak dan pusat.

Dari Thawus, “Rasulullah S.A.W selalu meletakkan tangan kanan di atas tangan kirinya lalu menekankan keduanya pada dadanya ketika beliau sedang solat.” [HR Abu Daud].

Dan dari Wa’il bin Hujr, “Bahawasanya dia melihat Nabi S.A.W meletakkan tangan kanan di atas tangan kirinya dan kemudian meletakkan keduanya pada dadanya.” [HR Ibnu Khuzaimah & Al-Baihaqi]

Rujukan : SINI

Para ulama' menyatakan bahawa meletakkan tangan seperti sebegini dapat mendatangkan kekusyukan ketika solat didirikan. Meskipun terdapat beberapa hadis lain yang menceritakan tentang Rasulullah S.A.W meletakkan tangannya selain daripada dada ketika solat seperti di bawah pusat dan sebagainya, namun tempat-tempat yang lain itu menjadi perselisihan para ulama' hadis. Wallahua'lam.

Seterusnya apakah kebaikan serta hikmah meletakkan tangan seperti ini untuk kesihatan jasmani dan rohani?

Gambar Hiasan

Menurut kajian, meletakkan dua tangan pada dada, tepatnya antara pusat dan tulang rusuk merupakan kedudukan yang paling baik bagi anatomi tubuh. Buktinya, jika seorang patah tangan, maka lengannya akan digips dengan bahagian dalam tangan mengadap ke dada bagi merawat pesakit yang mengalami kepatahan tadi dan kaedah ini menyerupai pergerakkan dalam solat tadi.

Meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri pula, dapat memastikan kesejajaran kedua bahu di samping menguatkan kedua-duanya. Bahkan dengan kedudukan seperti ini juga, dua telapak kaki dapat dikuatkan kerana keduanya berpijak di tempat yang sama dengan tumpuan bahagian tulang pinggul dapat dibahagikan pada dua sisi bahagian bawah. Bahkan menurut kajian juga, kedudukan seperti ini mampu mengubat serta mencegah kebengkokan tulang belakang jika diamalkan secara berterusan.

(Rukun Islam Secara Logik / Imam Musbikin / ms.98-100)

Kesimpulannya, kedudukan dalam solat seperti ini dapat menjadi terapi untuk keseimbangan kedua-dua telapak kaki, tulang pinggul dan belakang serta mampu mengelakkan kesakitan pada bahagian leher dan kawasan berhampirannya.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...