Kata JIWA

Friday, March 9, 2012

Rahsia Pergerakan Dalam Solat (Bahagian 2)

Jika pada bahagian yang pertama dulu (SINI) kita telah membicarakan tentang rahsia pergerakan dalam solat secara ringkas, InsyaAllah pada penulisan kali ini akan diperincikan lagi penulisan ini dengan mengikut rukun-rukun yang terdapat di dalam solat.

Mengangkat Kedua Tangan Ketika Takbiratul Ihram

Menurut Dr Faridah Al-Balusyi, Ketua bidang rawatan semulajadi di Hospital Tentera di Bahrain, takbir sambil mengangkat kedua tangan sampai ke atas pada saat memulakan solat sesungguhnya merupakan pergerakan menegangkan otot dada ke atas. Oleh kerana itu, ketika seorang bertakbir dalam solat lima kali dalam sehari, otot dada, sendi bahu sehingga ke belakang serta otot kedua bahu akan menjadi kuat.

Perlu diketahui bahawa pakar rawatan semulajadi memperkenalkan latihan pergerakan seperti pergerakan solat kepada orang sakit untuk menguatkan untuk menguatkan dan meluruskan belakang dan ini sama dengan pergerakan takbir ketika solat.

Mengangkat kedua tangan dengan sejajar pada kedua bahu, mengarahkan dua telapak tangan ke kiblat dan siku di sebelah, menjadikan dua tulang belikat yang berada di belakang kembali sejajar dan rata. Dengan cara ini, kita dapat melindungi bahu dan belakang dari bongkok. Apabila dilakukan secara rutin dalam solat, perkara ini akan melindungi dan boleh menjadi terapi dari gangguan kebongkokan.

(Rukun Islam Secara Logik / Imam Musbikin / ms.96-97)

Oleh kerana itulah, dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawasanya Rasulullah S.A.W mengangkat kedua tangannya dengan lurus sehingga sejajar dengan bahu ketika mengangkat takbir.

(Rujuk hadis ini di dalam Sohih Bukhari & Sohih Muslim bab perihal solat Nabi)

Maksud mengangkat tangan dengan lurus : Kedua tangan direntangkan dan jari-jemari diluruskan.

Meskipun kelihatan mudah, namun masih ramai yang kurang menitikberatkan tentang hal ini ketika mendirikan solat. Mengangkat kedua tangan dengan cara ini ketika takbir, sebenarnya amat baik untuk melatih otot dan urat jari sesuai dengan tuntutan pekerjaan seharian yang memerlukan penggunaan tangan. Sememangnya perkara ini tidak seberapa jika hendak dibandingkan dengan saiz otot-otot yang lain terdapat pada tubuh, namun mengulangi pergerakan ini berulang kali dapat melancarkan perjalanan darah pada jari-jemari tangan.

Subhanallah, alangkah indahnya jika kita semua mampu mencontohi sifat solat Nabi S.A.W kerana di dalamnya terkandung rahsia dan hikmah yang begitu banyak sekali. 

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...