Kata JIWA

Tuesday, June 26, 2012

Pentingnya Janji Ditepati Sesudah Bersumpah

Mereka Menyoal :

Mengapa pentingnya janji ditepati? Juga tentang orang yang berani bersumpah dengan nama Allah sedangkan dia ingkar pada sumpahnya.

To'Wan Menjawab :

Menepati janji merupakan antara sifat seorang mukmin sedang memungkirinya merupakan sifat orang munafik. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud :

"Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga : Apabila bercakap dia berbohong, dan apabila berjanji dia memungkiri, dan apabila diberi amanah dia mengkhianati," [HR Bukhari].

Apabila dihukumkan dengan munafik, maka ia termasuk di dalam dosa-dosa besar dan di akhirat kelak akan diazab. Firman Allah Taala yang bermaksud :

"Sesungguhnya jika tidak berhenti orang-orang munafik, orang- orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang-orang yang menyebarkan berita bohong di Madinah (daripada menyakitimu), nescaya Kami (Allah) perintahkan kamu (untuk memerangi) mereka, kemudian mereka tidak menjadi tetanggamu (di Madinah) melainkan dalam waktu yang sebentar," [Al-Ahzab:60].

Berkenaan dengan bersumpah dengan nama Allah, ia adalah perkara yang ditegah jika tanpa sebarang keperluan yang mendesak sekalipun dalam perkara yang benar. Ini kerana selalu bermain-main dan bersumpah dengan nama Allah sebenarnya juga merupakan salah satu sifat orang munafik.

Maksud firman Allah :

"Dan orang-orang munafik itu bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka dari golongan kamu, padahal mereka bukan dari golongan kamu, tetapi mereka adalah kaum pengecut (tidak berani terus terang kekafiran mereka). Sekiranya mereka mendapat tempat perlindungan, atau gua-gua atau lubang-lubang dalam tanah, nescaya mereka akan melompat kedalamnya." [At-Taubah:56-57].

Orang yang telah bersumpah dengan nama Allah kemudian dia ingkar (melanggar) sumpahnya itu, maka wajib atasnya kaffarat (denda) berdasarkan hukum syariat di dalam Islam. Ini bersandarkan kepada firman Allah S.W.T yang bermaksud :

"Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu sengaja. Maka kaffarat (melanggar) sumpah itu ialah memberi makan sepuluh orang miskin; dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan seorang budak. Barangsiapa tidak sanggup melakukan yang demikian, maka kaffaratnya puasa selama tiga hari. Yang demikian itu adalah kaffarat sumpah-sumpahmu bila kamu bersumpah (dan kamu langgar). Dan jagalah sumpahmu. Demikianlah Allah menerangkan kepadamu hukum-hukum-Nya agar kamu bersyukur (kepada-Nya)." [Al-Maidah:89].

Kesimpulannya, jauhilah dari bersifat dengan sifat-sifat munafik kerana ianya merupakan sifat-sifat yang dikeji, bukan saja oleh makhluk di bumi bahkan juga makhluk di langit. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...