Kata JIWA

Sunday, November 27, 2011

Lembaran Hijrah : Benarnya Abu Bakar Walau Dalam Berdusta

Setelah perjalanan yang panjang bermula dari gua Thur menuju ke selatan, rombongan hijrah Nabi yang ditemani oleh Abu Bakar As-Siddiq, Amir Bin Fuhairah dan Abdullah Bin 'Uraiqit berpatah arah pula ke kanan menuju ke tepi Laut Merah di dalam negeri Thihamah. Nabi sengaja memilih jalan ini kerana ianya tidak dilalui oleh ramai orang. Dan inilah salah satu taktik yang digunakan oleh Nabi dalam perjuangan untuk meninggikan agama Allah S.W.T.

Banyak kampung atau penempatan yang telah dilalui oleh Nabi sehinggalah sampai ke satu tempat yang bernama Al-'Araj, unta baginda yang bernama Qaswa' itu tidak lagi larat untuk membawa bebannya. Tiba-tiba seorang lelaki dari suku Aslam telah memberi untanya kepada Nabi untuk baginda tunggangi. Dan unta baginda itu ditarik tanpa beban lagi di atasnya.

Ketika dalam perjalanan, rombongan Nabi telah bertemu dengan orang yang bertanyakan perihal Nabi, "Siapakah orang ini?".

Abu Bakar As-Siddiq segera menjawab, "Dia adalah penunjuk jalan,".

Pada zahirnya, Abu Bakar As-Siddiq telah bercakap dusta kepada si penanya itu. Tetapi dalam berdusta itupun, jawapan Abu Bakar masih masih benar. Ini kerana Abu Bakar telah memalingkan maksud tersurat kepada maksud tersirat. Abu Bakar As-Siddiq mengatakan Nabi itu penunjuk jalan bukan penunjuk jalan untuk ke Madinah tetapi dengan maksud penunjuk ke jalan kebenaran.

Subhanallah, masih tetap terselah terpujinya sikap sahabat walau di dalam keadaan genting sesuai dengan mencontohi akhlak Rasul yang mulia.

Dipetik dari: Sejarah Dan Perjalanan Hidup Nabi Muhammad S.A.W / Warisan Ilmu Publications / Tahun 2009

Baca juga : Hijrah Nabi Penuh Muslihat
 

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...