Kata JIWA

Monday, August 15, 2011

Mandi Junub Selepas Terbit Fajar

Mereka bertanya :

Apa hukum puasa orang yang berjunub mandi wajib selepas masuk waktu subuh?

To'Wan menjawab :

Ada orang Islam yang menyangka bahawa berjunub (berhadas besar) sampai masuk waktu subuh pada bulan Ramadhan, membatalkan puasa. Prasangka yang demikian adalah tidak beralasan.

Jika seorang yang berjunub tidak sempat mandi hadas melainkan selepas terbit fajar, maka hal ini tidaklah membatalkan puasa. Ini kerana yang membatalkan puasa ialah jika berlaku persetubuhan itu selepas terbit fajar. Adapun mandi hadas selepas terbit fajar, tidaklah memberi apa-apa kesan pada puasa.

Saidatina Aishah R.A dan Ummu Salamah pernah menceritakan bahawa, "Nabi S.A.W pernah bangun pagi dalam bulan Ramadhan dalam keadaan berjunub kerana bersetubuh dengan isterinya. Baginda mandi dan kemudian berpuasa tanpa mengqadakannya (menggantikannya)," (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Maka, bagi orang yang bersetubuh, harus melewatkan mandinya hadas sehingga terbit fajar. Namun demikian, menyegerakan mandi adalah disunatkan.

Wallahua'lam.

Tambahan :
Meskipun puasa dikira sah, orang yang mandi hadas selepas habisnya waktu subuh tanpa uzur syari'e tetap dikira berdosa kerana meninggalkan kewajiban solat dengan sengaja.

Rujukan :
1. Puasa Rasulullah S.A.W - Ustaz Ahmad Adnan Fadhil - Assiyasah Enterprise
2. Terjemahan Hadis Shahih Muslim - Klang Book Store
3. Fiqh Islam - H. Sulaiman Rasjid - Penerbit Attahiriyah
4. Hadith Encyclopedia 

1 comment:

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...