Kata JIWA

Monday, September 5, 2011

Manusia Perlu TUHAN

Berkata Will Durant (seorang ahli falsafah) , "Pertanyaan terbesar di zaman ini bukanlah komunisme melawan individualisme, bukan Eropah melawan Amerika, bukan Timur melawan Barat, melainkan adakah manusia tetap dapat hidup tanpa Tuhan,".

Diceritakan bahawa Rudyard Kipling (pengarang dan penyair Inggeris) ketika dia terbaring sakit dan diserang demam; berguling-guling di atas ranjang dan menggumamkan kata-kata yang tidak difahami sesiapa pun.

Suatu pagi, seorang jururawat memeriksannya dan bertanya, "Tuan Kipling. apa yang kamu inginkan?".

Sang Penyair pun bangkit dari tidurnya, membuka mata dan berbisik perlahan, "Aku perlu Tuhan, kerana agama adalah ubat untuk semua kekacauan jiwa dan mental,".

Suatu pagi, seorang pemuda mengetuk pintu di depan rumah Presiden Abraham Lincoln. Setelah tenang, dia berkata, "Maaf Tuan Lincoln. Saya kesal lagi hari ini,".

Lincoln merangkul bahu pemuda itu dengan tangannya dan berkata, "Anak muda, mengapa kamu tidak berhenti memerangi Tuhan dalam dirimu?".

Nah, mereka yang tidak Islam pun mengakui hakikat mengapa manusia perlu hidup bertuhan. Sedang kita, sering memerangi rasa bertuhan di dalam diri kita, baru kemudian melawan orang lain di luar diri kita.

Tuhan tidak pernah bosan meskipun kita sering mengunjungiNya. Semua beban hidup manusia manusia hanya dipasrahkan kepadaNya, tetapi itu tidak menjadikan Dia penat, sekalipun beban itu memenatkan manusia.

Dan ingatlah firman Allah S.W.T. dalam surah Toha : 124 yang bermaksud,

"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan akan Kami himpunkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan buta,".

Kesimpulannya, hanya agama dan iman yang benar kepada Allah S.W.T. sahaja yang dapat memberi makna kehidupan dan kematian, pekerjaan, penderitaan dan kesengsaraan. Hanya agamalah yang mempunyai kekuatan untuk menetapkan peraturan moral sekalipun memepertahankannya.

Wallahua'lam.

Dipetik dan diolah dari : Rukun Islam Secara Logik / Imam Musbikin / Al-Hidayah House of Publishers / Cetakan Pertama 2011

No comments:

Post a Comment

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...