Kata JIWA

Wednesday, August 10, 2011

Makan Dan Bersetubuh Ketika Waktu Imsak

Mereka bertanya :

Bolehkah makan sahur ketika waktu imsak?

To'Wan menjawab :

Waktu imsak merupakan satu tempoh di mana sebelum masuknya waktu solat subuh bagi orang yang ingin berpuasa. Dan waktunya ialah ketika mana telah kelihatan cahaya putih (fajar kazib).

Berkenaan dengan makan dalam tempoh ini, tidaklah dilarang bahkan dibolehkan. Ini bersandarkan kepada sebuah hadis Nabi S.A.W yang bermaksud :

Dari Samurah bin Jundub R.A, dia berkhutbah menyampaikan hadis yang disabdakan oleh Rasulullah S.A.W : "Janganlah kamu terhalang (makan sahur) oleh azan Bilal (memanggil pulang orang yang solat dan membangunkan orang yang tidur), dan jangan pula oleh cahaya putih ini (fajar kazib) sehingga terbit fajar (siddiq)," (Hadis riwayat Muslim).

Walau bagaimanapun, ketika makanan masih di dalam mulut dan muazzin (bilal) telah melaungkan azan masuk waktu Subuh, maka hendaklah diluahkan jika belum sampai ke kerongkong. Dan jika tidak diluah, maka batallah puasanya itu.

Begitu juga, jika fajar sedang terbit dia masih dalam keadaan bersetubuh dengan isterinya, maka wajib dia mencabut zakarnya dengan segera. Dengan mencabutnya itu tidaklah membatalkan puasa sekalipun sesudah itu diikuti dengan keluar mani.

Namun jika tidak dicabut (tidak menghentikan persetubuhannya dengan segera), maka batallah puasanya. Bukan sekadar itu, bahkan wajib atasnya membayar kifarat (puasa dua bulan berturut-turut) kerana batal puasa itu berlaku dengan persetubuhan yang disengajakan.

Wallahua'lam.

Rujukan :
1. Puasa Rasulullah S.A.W - Ustaz Ahmad Adnan Fadhil - Assiyasah Enterprise
2. Terjemahan Hadis Shahih Muslim - Klang Book Store
3. Fiqh Islam - H. Sulaiman Rasjid - Penerbit Attahiriyah

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...