Kata JIWA

Thursday, September 19, 2013

Rahsia Pergerakan Dalam Solat [Bahagian 5]

Definasi Sujud

Sujud merupakan perkataan Arab yang membawa maksud perbuatan meletakkan dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, kedua-dua lutut dan kedua-dua perut anak jari-jari kaki pada keadaan serentak di lantai dengan tujuan tertentu kerana Allah pada waktu dan masa-masa tertentu. Ketika sujud, Muslim dikehendaki membaca bacaan tertentu dalam perbuatannya itu.

Sesuai dengan sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :

"Aku diperintah (oleh Allah) bahawa aku sujud di atas tujuh anggota, di atas dahi dan diisyarat dengan tangannya di atas hidungnya,dan dua tangan dan dua lutut dan perut-perut anak jari dua kaki". (Hadis Muttafaqun Alaih)


Sujud Dari Sudut Sains & Kesihatan

1. Sujud memberikan tekanan ke atas sendi kedua tangan yang membantu peredaran darah di kawasan berkaitan.

2. Tekanan ketika sujud juga sampai kepada kedua lutut dan tulang telapak kaki; yang membantu menguatkan sendi pada kawasan tersebut dan mencegah berlakunya kerapuhan tulang kaki.

3. Dengan melakukan sujud secara berterusan, rasa sakit yang muncul pada otot kedua telapak kaki dapat diatasi. Ini kerana otot depan kedua kaki akan menegang ketika sujud.

4. Sujud yang lama dalam solat meningkatkan daya tahan pada otot lengan dan leher yang merupakan salah satu unsur kesegaran tubuh.Perkongsian beban antara lengan dan leher ketika sujud juga akan mencegah terbentuknya asid laktik yang secara perlahan dapat memutuskan isyarat saraf dan otak.

5. Kedudukan kedua kedua telapak kaki yang ditegakkan ketika sujud dapat menegangkan otot pada betis dan menambah kelenturannya; yang menambah kelincahan dan ketangkasan dalam pergerakan seharian.

6.Kedudukan ketika sujud sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah S.A.W. juga mampu mencegah penyakit kaki rata (flat foot). Penyakit kaki ratalah inilah yang menjadikan manusia berisiko mengalami gegaran otak ketika melompat dari tempat yang tinggi kerana tidak ada lengkungan kaki yang menahan pelanggaran dengan tanah pijakan. Penyakit kaki ratalah ini juga penyebab kehilangan atau kekurangan kepantasan di dalam pergerakan manusia.

(Rukun Solat Secara Logik / Imam Musbikin / ms110-114)

Demikianlah secara ringkas kebaikan sujud dalam solat untuk tubuh badan dari sudut kesihatan manusia. Sujud juga merupakan rukun solat yang paling luhur kerana perkara tersebut menunjukkan sikap tunduk, patuh dan berserah diri kepada Allah S.W.T.  Kerana itulah Rasulullah S.A.W. menyuruh kita memperbanyakkan sujud dan berdoa ketika sujud.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...