Kata JIWA

Friday, October 14, 2011

Rahsia Waktu Solat Yang Teratur

Firman Allah Taala dalam surah An-Nisa' ayat 103 yang bermaksud:

"Maka apabila kamu telah menyelesaikan solat, ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa aman, maka dirikanlah solat itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman."

Dari sudut pandangan kesihatan, ternyata solat yang dilakukan secara teratur dapat memberi hikmah pada kesihatan. Satu kajian menjelaskan bahawa solat yang dilaksanakan dengan teratur amat berpotensi untuk menambah kekuatan orang yang melaksanakannya dalam menjaga tekanan darah agar tidak melebihi kadar normal.

Sebuah majalah perubatan rakyat yang terbit di Jerman memuatkan satu kajian yang mengambil 155 orang Amerika dari ras Afrika yang berusia 25-45 tahun untuk dipantau tekanan darahnya selama 24 jam. Hasilnya adalah tekanan darah mereka lebih rendah dari rata-rata orang biasa.

Dan ternyata orang yang dikaji tersebut adalah orang-orang yang bertaqwa dan amat berpegang teguh kepada agama. Mereka mengatakan bahawa golongan tersebut adalah orang membiasakan diri menunaikan solat.

( mukasurat 89 : Rukun Islam Secara Logik / Imam Musbikin)

Maka renunglah kembali maksud firman Allah S.W.T di dalam ayat diatas yang memerintahkan kita untuk menunaikan solat secara tearatur waktunya, kerana yang pasti di sebalik setiap suruhan-Nya terkandung rahsia dan hikmah yang amat besar.

Wallahua'lam.

2 comments:

  1. semua yg Allah perintahkan bersebab.. kita je x tau :(

    ReplyDelete
  2. vERY tRUE. semuanya ade hikmah dan bagi org2 yg berfikir mereka sentiasa bersyukur dan taat perintah Allah S.W.T.

    ReplyDelete

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...