Kata JIWA

Sunday, September 25, 2011

Siapa Melihat Allah..

"Siapa yang benar-benar mengenal Allah, pasti akan melihatNya pada tiap-tiap sesuatu. Siapa yang berasa fana' dengan Allah, pasti dia lupa pada segala sesuatu. Dan siapa yang cinta kepada Allah, pasti tidak akan mengutamakan yang lain daripada sesuatu,".

Demikianlah siapa yang benar-benar mengenal Allah, pasti dia akan selalu ingat kepada Allah; pada tiap-tiap sesuatu yang dilihat, didengar dan dirasa, disebabkan tiada sesuatu pun yang dapat menunjukkan keindahan, kekuasaan dan ciptaan Allah S.W.T.

Kerana itulah siapa yang telah fana dengan Allah; dengan sungguh-sungguh ingatnya kepada Allah, maka segala sesuatu yang ada di depannya seolah-olah sepi kosong dan bayangan belaka. Sedang siapa yang betul-betul cinta kepada Allah, maka pasti dia tidak akan mengutamakan sesuatu apapun selain Allah yang telah dicintainya itu. Bahkan dia akan sanggup mengorbankan segala kepentingan dan hawa nafsunya demi mencapai keredhaan Allah Taala.

Hakikat daripada semua pancaindera, penglihatan, pendengaran dan perasaan itu semua bukan semata-mata kerana adanya mata, telinga, lidah atau hidung, tetapi semua mengharapkan Nur Ilahi yang langsung dari Allah, sehingga terangnya mata tanpa terangnya benda yang akan dilihat.

Maka dengan pandangan yang demikian, orang yang bijaksana selalu melihat Allah, merasa fana denganNya dan mencintaiNya dengan cinta yang tiada tara.

Wallahua'lam.

(Petikan Al-Hikam)

1 comment:

  1. Maaf off topic... Berhubung bloglist wajib-komen tu (hehe) kamu serius ke? Betul?

    http://azzaazman.blogspot.com/2011/09/semua-dijemput-masuk-bloglist-blog.html

    ReplyDelete

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...