Kata JIWA

Friday, July 1, 2011

Bergeraknya Gunung-Ganang

Cuba kita amati dan perhati kewujudan gunung-ganang,apakah ia hanya diam kaku dan statik di tempatnya?

Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Naml ayat 88 yang bermaksud :

" Dan kamu melihat gunung-ganang itu ,kamu sangka ia tetap di tempatnya,padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan. ( Demikianlah ) perbuatan Allah yang membuat dengan kukuh setiap sesuatu , " .

Di dalam banyak kitab tafsir,para mufassirin berpendapat bahawa gunung-ganang sememangnya bergerak. Akan tetapi jika dengan sekali amatan,memang kita sukar melihatnya. Ini kerana jirim-jirim yang berkumpul dalam bilangan yang besar dan banyak dalam hal keadaan ianya saling bertempek atau bersatu jika ia bergerak sudah tentulah pergerakannya itu laju seperti lajunya gerakan awan lalu terlepas dari pandangan mata.

Pandangan ini ditolak bulat-bulat oleh para sainstis moden sehinggalah pada tahun 1915 apabila buat pertama kalinya dalam sejarah,seorang sainstis dari Jerman , Alfred Wegener tampil dengan teori 'Continental Drift' iaitu apungan benua dengan mengemukakan yang gunung-ganang mahupun benua-benua bergerak secara perlahan-lahan.

Gerakan gunung-gunung ini disebabkan oleh gerakan kerak bumi. Kerak bumi ini boleh diibaratkan seperti rakit yang terapung di atas mantel astenosfera yang bergerak. Atau boleh juga kita sebut seperti iceberg yang terapung di atas air laut.

Menurut beliau, benua-benua yang ada pada hari ini pada asalnya saling bergabung. Disebabkan peredaran masa,jirim-jirim yang ada padanya telah bergerak dalam arah yang berbeza-beza sehingga terpisah lalu membentuk benua.

Kajian geologi mendapati bahawa pergerakan benua bervariasi antara 10cm per tahun secara terus-menerus. Oleh yang yang demikian,geografi bumi berubah secara perlahan tanpa kita sedari.

Malangnya, teori Alfred ini diketawakan oleh sainstis lain kerana dianggap pelik dan aneh . Selepas lima tahun kematian beliau barulah teori ini mula diterima oleh komuniti sainstis dunia. Maka bermula dari tahun 1980,teori ini telah mula diguna pakai dengan beberapa penambahbaikan.

Dari sini mula timbulnya teori-teori baru mengenai ilmu geologi seperti kejadian gempa bumi,gunung berapi dan sebagainya. Dan yang paling menakjubkan,dengan perkembangan teknologi yang ada pada hari ini,jika dicantumkan kesemua benua-benua yang ada di atas peta ia mewujudkan satu cantuman yang berpadanan antara satu benua dengan benua yang lain.

Benarlah segala yang di dalam Al-Quran yang menjadi mukjizat,yang kekal sehingga hari kiamat.

Rujukan:
1.Kitab-kitab tafsir (versi Maktabah Syamilah)
2.Majalah Infiniti ( Februari 2010)

No comments:

Post a Comment

PaidVerts

Kalam Dari Pondok Tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...